fredag 13 september 2013

En promenad upp på Getryggen...

MITT FJÄLLÄVENTYR

Den 12 september åkte jag till Storulvån i Jämtlandsfjällen.
Dimman låg tät när jag åkte hemifrån.
Senare blev det en fantastisk sensommardag
med sol och härliga varma sydvindar.

Tanken var att bestiga fjälltoppen Getryggen.
Det visade sig vara en tuff, brant och jobbig utmaning.

Grabben i fjällstationens reception önskade mig en
fin promenad och sa att den toppturen tar ca 4 timmar.
Jag höll på nästan 5 timmar..!
Här följer en bildkavalkad från min dag.


                            Klicka gärna på bilderna så ser du dom i större format.

På väg genom dimman mot Storulvån.

När jag kom till Åre lättade dimman.

Höstfärgade myrar passerades.

Dit bort ska jag.


Framme vid Storulvåns turiststation.  Sylarna syns där borta i horisonten



Dit upp på Getryggen ska jag. Ser inte ut att vara så långt, men väldigt brant.

Riktigt så här brant var det inte, men nästan...!

Blomsterleden går i en normal stigning i lättgången fjällterräng.
Utmaningen kommer när själva bestigningen av toppen ska ske.


Långt där borta syns en topp men det ska visa sig senare att det
kommer fler toppar efter den innan den rätta toppen kommer


Himlastegen

Fler vandrare som njuter i sensommarvärmen.


Där i mitten av bilden finns några renar.

Utsikten är fantastisk.
Handölan slingra sig genom dalen. Fjällstationen syns där nere till vänster.

Fjällvandraren själv..!


En nyfiken ren.

Men oj så nära dom var och stora horn hade dom också.




Sylarna långt där borta.

Där mitt i bilden syns några figurer.

... dom satt där och myste i solen.


Små glittrande fjällsjöar.



Nu är jag nära toppen.


Fy tusan va brant det var att ta sig upp och jäsiken va brant det var på andra sidan.
Vink, vink..!

Svindelkänsla - låååångt där nere slingrar sig en ganska stor fjällbäck.

Utsikten från toppen är fantastisk. Det är Ånnsjön som syns.

Som sagt, en svindlande känsla och utsikt.

Så här stenig är sista biten upp mot toppen.

Ett tyskt par kom vandrande genom stenskrammlet.

Toppen på Getryggen 1382 m ö h.
Oj vad det blåste där uppe, ljumma sydliga vindar.


Sylarna sedd från Getryggens topp.



Jahajaja, så ska man ta sig ner också...!


Dit ner ska jag...

... härifrån kom jag.


Väldigt torrt på fjället. Bäckarna var torra.




Belöningen när jag återvänt till fjällstationen blev en härligt god
200 gr hamburgare med getost och ugnsstekt potatis.


7 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Härligt Gunnar!

Själv skulle jag ha varit uppe i de norra Lapplandsfjällen idag och 4 dagar framåt. Men jag fick ställa in på läkares inrådan. Jag opererades i måndags och är beordrad rörelse och vila. Inga tunga lyft.

Allt det kunde jag ställa upp på, men sista kravet ställde till det. Jag måste vara nära akutvårdsmöjligheter mtp en speciell komplikation som kräver snabb åtgärd.

Så blev det med det.

gunnar i vaplan sa...

Bert: Himla otur för dig att missa fjällen i höstfärger.
Den tur jag gjorde i går känns verkligen i dag. Det hade inte skadat att varit lite tränad före :-)

Evas blogg sa...

Bra jobbat Gunnar! Och underbara bilder. Själv har jag ont i ett knä och kunde inte gå särskilt långt dessa två fjälldagar. Några km blev det i alla fall. Och vilka underbara dagar vi har haft. Som gjorda för fjällturer. På söndag kommer regnet och det verkar hålla i sig hela veckan. Så, vi kan vara glada över att vi kom oss i väg, både du och jag.

Elisabet. sa...

Det där vore ju rena drömmen, men helt omöjligt för mig. Man skulle dräpa sig på nervägen .., det är värre med ett risigt knä att gå nerför, fast man tycker att det borde vara tvärtom.

Ja, om jag ska vara ärlig, så hade jag väl aldrig pallat att nå toppen heller ,-)))

Fina - för att inte säga UNDERBARA bilder -!

Monet sa...

Fantastiska bilder och så roligt att få följa med på turen. Här i mitt nya lan Provence har vi otrolig natur också men så fint vi har det i Sverige också!

Kattis sa...

Återkommer, och gör mig synlig den här gången... ;)

Något så makalöst vackert! Har faktiskt också klättrat på de där stenarna, till den där toppen, för många år sedan nu. Vandrade ofta i fjällen tills dess att min Gustav blev för tung att bära, eller dra i terrängvagn, men har aldrig upplevt hösten där. Något att skriva upp på att-göra-listan!

gunnar i vaplan sa...

Tack för alla besök på min blogg.
Jo, det är väldigt vackert i fjällen på hösten.
Och va rolit att du Monet kom med på vandringen.

Kattis:
Kul att du har varit där uppe på Getryggen och du är alltid välkommen hit upp till vackra Jämtland ;-)