fredag 2 september 2011

Sommaren 2011

Sommaren år 2011 - en underbart härlig sommar.
Före midsommar var det inte så värst bra med värme och sol.
Det regnade mycket och temperaturen var inget att skryta över.
Knappt tvåsiffriga temperaturer..!
Sen vände det, solen fanns där åter på himlen mellan regnskurarna.
Hela naturen satte fart, allt växte, helt plötsligt var allt flera veckor för tidigt.
Den tidtabellen höll i sig hela sommaren och ända fram till nu / hösten...
Blommor och ogräs satte en väldig fart...
Mina bin fick fnatt och svärmade som bara den...
En tåg/buss-luffartur neröver svearike blev det också...
Kolla gärna in mina sommarbilder.

Hoppfullt, sommaren ligger framför mig.
Hmm....  Potatis, rödbetor, morötter  - massor av blommor, allt är möjligt!


Stenpartiets väldigt gula blommor som doftar som VICKS honungspastiller.


Vacker blomma som kanske blir nån konstig exotisk sak...

Kajakpaddlingsturerna på Alsensjön är alltid såååå rogivande.

Katten Vira tycker att "frukostfåtöljen" på altantaket är mest rogovande..

... här har jag funnit min ro i skuggan av björken :-))

Så där ja, dax för en ny bro - den gamla var totalt upprutten.

Så där ja, dax för målning av huset - den gamla färgen var totalt urblekt.

Brått, brått, bråttom - vårens alla fåglar har full fart...

Helt plötsligt, strax efter midsommar fick mina små raringar (bina) fnatt.
Drottningen i samhället fick nog av sin trånga lägenhet och tog beslutet
att flytta till en bättre lya..

... hon tog med sig ca 25.000 arbetarbin.
Här ska gänget hämtas hem igen ;-)

Många svärmar blev det,  jag jagade bisvärmar runt hela gården...

... en gång flög en av mina bisvärmar till grann-grannens skorsten..!!

Granens hästar på sommarbete. I huset där borta, där bor jag.

Katten Vira kollar regnet....

Midsommarplask...!

Midsommarlerig väg....

Efter regn kommer sol.

Eldröda spanska vallmokjolar i full blom.

Smultron på strå = sommar...!

Blommar som bara den...!

Myggorna ger alltid en extra liten knorr på tillvaron ;-((

På väg upp till Storulvån.
En helt underbar STF-fjällstation i jämtlandsfjällen

Vägval...!

In i dimman... En härlig liten fjällvandring var det i alla fall :-)

Skärvångens bymejeri fick ett besök.

Det är vi som fixar råvaran till alla goda ostar..!

Jäsiken va gott...! Åk dit och ät deras ostbuffé...!!!!

En sommarkväll i solnedgången på Alsensjön - underbart härligt...

Här vankas gosaker...

... japp - nyrökt abborre! Det finns nog inte nåt som slår detta..!

Så åkte jag iväg på en tur neröver sverige, en tur med både buss och tåg.
Här passerar jag Västerås - hej hej  Västerås ;-)

I huset där bakom marschmallorsarna bor "hagasessorna".
En av "sessorna" är min son Jocke.

Ostkusten - Gropviken - St.Annas skärgård - underbart härligt...

Jag drog vidare med tåg västerut...

.. och hamnade i landet Halland på västkusten.
Härliga Elisabeth och Thomas (alias PV) välkomnade mig med ett eget rum ;-)
Jag blev kvar några underbara dagar, massor av god mat och glädje.
Nykomlingen (Harry) i familjen fick jag också lyckan att träffa.

På väg ut att lägga nät...

Fiska på västkusten = lägga ett nät, ta upp och .....
.... jomenvisst, några flundror och nån makrill blev det.
Har aldrig ätit sååå färsk flundra/makrill någonsinn tidigare....!!!!
Otroligt gott...

Alla dessa hästar - vilket underbart liv dom har här vid västkusten.

Sen drog jag vidare mot Stockholm, först med tåg, sen med buss..!
Bussresan blev istället för SJ.
SJ fungerade inte på grund av att allt regnande hade gjort så att deras
ställverk inte fungerade. Nåväl, de gick väl an att åka buss också...

Som turist i Stockholm är ett besök på slottet ett måste ;-)

Som turist i Stockholm är ett besök på Stampen ett måste ;-)

... sen åkte jag hem.

Väl hemma så välkommnades jag av katten Vira - härligt :-))

Under tiden när jag var ute på min lilla "sommartripp", passade några
av mina "facebookvänner" från Tyskland att hälsa på mig med lite gosaker.

Blommor och ogräs hade på dom två veckorna jag var borta från gården
växt helt otroligt...! Ogräset hade växt bäst ;-)

Resultatet av alla mina små raringar till bin...
Nyslungad honung - underbart gott!

Sådärja.. här är en liten del av skörden.
Efter mycket slit, honungsklet och möda
blev de nog till slut ca 60 kg honung.

Blodriskmacka på gång
- de finns hur mycke svamp som helst att hämta hem ifrån skogarna...

Augusti = surströmming=gott...!!!

Nu är sommaren slut.
1:a september, höstmånad  =  fjällen brinner i höstens alla färger...
Dags att ge sig iväg på en liten tur uppöver fjällkanten ;)


10 kommentarer:

Elisabet. sa...

"Saki-jaki" Gunnar! (*slår ihop händerna och bugar på japanskt vis - bock-bock*).

Vilken UNDERBAR början på en ledig dag, att med hjälp av bilder få vara med om din sommar! Den kunde inte ha börjat bättre.

Stor kram på dig!

Ulrika sa...

Uuuunderbart att få se din sommarrapport!
Vilket härligt liv du lever!

Kraaam!

anna of sweden sa...

Vilken fantastiskt fin dos av sommarbilder!

qi sa...

Verkar ha varit en jättefin sommar! Tack för fina och inspirerande bilder!

Du verka leva ett bra liv...

Mian sa...

Vilken skön bildkavalkad med massor av sommmarkänsla!

mossfolk sa...

Så himla härligt det ser ut. En toppenbra och händelserik sommar. Och kul att sammanfatta den sådär med bilder!

Evas blogg sa...

Underbara bilder! Men nu Gunnar, nu är sommaren slut (lyssnar till regnet och blåsten). Härligt att man kan gå tillbaka till sommaren via sina och andras bilder.

Agneta sa...

Härliga bilder från "runtom-i-Sverige", för en som lever utomlands. Den stora, fina gula blomman, som du definierar en "konstig, exotisk sak" är en zucchiniplanta(squash). De gula blommorna är underbart goda friterade eller fyllda och sedan friterade. Man ska ta bort den stora pistillen inuti först. Men du ska bara ta de blommor som är på själk, de som sitter på en zucchini får du vänta att ta till zucchinin har växt ut.
Ciao från Italien

Tuvstarr sa...

Kul med en liten sommarresa via din blog.
Åh, så mycket honung det blev! Dina bin är verkligen duktiga. Och du med, förstås :-)

Hälsningar från Tyskland.

gunnar i vaplan sa...

Elisabet: Saki-jaki och tack för senast, det var härliga dagar hos er.

Ulrika: Jo, jag mår väldigt bra...

Anna of sweden: Tack!

Qi: Jomenvisst, jag har det väldigt fint o bra...

Mian: Sommaren var väldigt bra och de var kul att träffa dig o Jan där nere i lander Halland.

Mossfolk: Sommaren innehöll det mesta, den var jättebra...

Evas Blogg: Härligt att blicka tillbaka och minnas och minst lika härligt att tänka framåt.

Agneta: Tack för hälsningen från Italien och tipsen på växtskötseln, tyvärr så är det inte så lätt att få till dessa grönsaker här på 63:e breddgraden.

Tuvstarr: Tack för Tysklandshälsningen.
Jo, mina bin har skött sig bra med insamlandet av honungen.