lördag 26 juni 2010

Mina nya husdjur...

Nu ser det ut som om jag har fått ordning på min bloggsida igen - skönt.
I onsdagskväll den 23:e juni var det dax att hämta mina bin.
Här letar vi efter drottningen. När vi hittat henne fick hon en blå färgklick på sig. En bit av hennes ena vinge klipptes av, det är för att förhindra henne att försvinna iväg i en svärm.
När drottningen var på plats igen så flyttade vi över alla ramar till min kupa. Sen var det bara att vänta till det blev sen kväll, och vid halv elvatiden hade alla bina flugit in i kupan för att sova. Flustret stängdes igen och kupan lastades in i bilen. När jag kom hem fick kupan stå kvar nån timme i bilen så att bina skulle somna om. Därefter placerades kupan på plats (kl. 01.00).
Kl 05.30 var det dax att öppna flustret så att bina kunde flyga ut. Nu var dom lugna och fina, dom sov fortfarande så jag smög till baka till sängvärmen och somnade om.
När jag vaknade, gick jag iväg och kollade om bina var på gång. Dom vaknade till en strålande solig och varm dag (+25 grader). Det var full fart och ett härligt sommarsurr hördes från kupan.
Dom härligt gula blommorna som doftar som "Vicks honungspastiller" hittades väldigt snabbt och blev tydligen en riktig favorit och fick väldigt många besök under dagen.
Där nere i högra hörnet kan du se kupans placering.
Tyvärr så var onsdagen tydligen den sommardag som vi fick i år.
Nu har det återgått till mulet, kall västanvind, regnskurar och en temperatur runt 9 - 13 grader. Vid sånt väder är det ingen större aktivitet i kupan.

7 kommentarer:

Ulrika sa...

Vad fin din blogg blivit!!

Det ska bli så spännande att följa dina bin!

mossfolk sa...

Spännande med bin! Smart med blå färg på drottningen och intressant at klippa av en bit av vingen. Jag trodde att de behövde dem hela, men där hade jag bestämt fel.

Elisabet. sa...

Ja, aldrig glömmer man väl lektionen vi fick på pv:s altan, om hur det går till när bin letar mat och återvänder till kupan och hänfört berättar för sina kamrater VAR allt det goda finns .-)

Lycka till nu med fru drottningen och hennes anhang!

Mian sa...

Jag, liksom Elisabet, kommer ihåg när du berättade i maj förra året. Hur intressant som helst.
Aha, man vingklipper drottningen. Så finurligt (och lite smågrymt, tänk om hon inte trivs med sin "flock"...)

Jocke sa...

Några soliga dagar senare... Hur har det gått? Ser fram emot nästa rapportering!

Anonym sa...

Jättefin blogg, men vart har din vaplan.com tagit vägen?

gunnar i vaplan sa...

Hej alla som väntar på en uppföljning av mina bin...
Bara det har slutat att regna och vädret kanske blir sommar även här i Jämtland återkommer jag med en birapport.
Som det är nu så vill dom inte ut och flyga och jag förstår dom. Inte lätt att flyga i regnställ.

När det gäller min sida www.vaplan.com så går det inte att komma in på den just nu. Det har blivit en ordentlig "serverkrasch" som jag hoppas fixas till ganska snart.
Kraschen berodde på mig själv så jag kan inte skylla på nån annan :-) Supporten är inkopplad på problemet...!