söndag 23 september 2007

Allan Edwall...

Här i Folkets Hus i Hissmofors tillbringade Allan Edwall många timmar.
Jag åkte dit i dag och knäppte några bilder

"Inkan" ville gärna ha bilder på Edwallstatyn - varsågod.

Läs mer om Edwall på:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allan_Edwall









Edwallstatyn utanför
Folkets Hus i Hissmofors.


På foten av statyns baksida
finns några fina figurer.






En trappa upp i Folkets Hus finns ett litet
rum som användes som loge och bibliotek.


Bild från en av dom sista
föreställningarna Allan Edwall
var med i.


I dag finns det ett café som
har namnet "Grovdoppa".


Affischtavlan skvallrar om att
aktivitet fortfarande pågår i huset.


... men informationsskylten som
ligger inslängd i en buske skvallar
mer om ett dåligt kulturintresse ...
Hoppas den kommer fram ur
busken snarast.

3 kommentarer:

Inkan© sa...

Å du är ju otrolig! Som for till Hissmofors för att ta kort på Edwall-statyn. Jag blir rörd. Det känns tomt att han är borta -han var verkligen en fin skådespelare.
Jag t o m såg honom som häst ! i en rysk pjäs en gång. Han VAR hästen. Efteråt träffades vi och pratade om pjäsen och jag sa det till honom: att han var ju hästen -så genialt spelade han sin roll. Jag sa att jag helt glömde bort att det var han i rollen.
Det tyckte han var så roligt och sa skrattande att han tränat länge på att gnägga.
Han var en fin man.

Stor kram får du som tack!

Jag kommer att länka detta till min sida -bara för att du är så generös och så för Allan Edwalls skull.

Anonym sa...

Tänk vad bider kan förmedla av såväl kunskap som känsla. Allan var stor!

Elisabet. sa...

Jag håller med i allt.
Vilken snäll man du är Gunnar!