tisdag 26 april 2016

4 - 5 januari 2016

Krugerparken 2016 - här kommer vi..!

Efter att det större antalet av mina härliga vänner efter tolv fina dygn med
massor av härliga äventyr blev det dags att skiljas. De flesta av oss åkte hem.
Jag, Jocke och Stefan fortsatte vårt äventyr med att åka genom HELA Krugerparken (ca 35 mil) från norr till söder. En ca 7-dagars bilfärd i en
genomsnittshastighet av ca 20-25 km/h.
Orkar du hänga med  ett tag till, så kan du få se mina uppdateringar på min blogg.

Sista utfarten från vårt boende i Makalalireservatet.

Adjö, goodbye, totsiens..!
Tack för ett fantastiskt boende.
Thanks for a great accommodation. 
Dankie vir 'n goeie verblyf. 

En sista fika tillsammans med hela gänget.
Många av oss åker hem, jag, Jocke och Stefan blir kvar en
vecka till och drar norrut för att åka genom hela Krugerparken
från norr till söder. Du som orkar följa mitt äventyr - VÄLKOMMEN!

Här börjar ett nytt äventyr i äventyret.

Vi -  jag, Jocke och Stefan åker norrut - mot ekvatorn..!

Hemma i Sverige varnas det för älgar, rådjur, renar mm.
Här ser varningsskyltarna lite annorlunda ut.

En väldigt vanlig syn efter vägarna är detta. Här går det undan
men för grabbarna på flaket verkar det inte vara några problem.
Ser faktiskt rätt mysigt ut i den 35-gradiga värmen.

Ojojoj - Jahaja. Tänkte inte på de.
Så här är det, och de visste både Stefan och Jocke om, men dom glömde bort det.
Därav nästa bilds stora glädje...!

Eftersom vi ganska säkert skulle bli kollade vid grinden in till
Krugerparken om vi hade alkohol med oss blev det så här.
Istället för att grindvakterna vid parken skulle få vårt överskott
efter nyårsfirandet med skumpa och en del öl så stannade vi
till hos en familj som hade ett litet försäljningsstånd intill
vägen. Det blev lite svårt att förklara att det var dom som
skulle få våra varor för att sälja. Men lyckan var stor från både
oss och för denna fattiga familj fick del av vårt överflöd.
Det kändes bra att inte "krugervakterna" fick detta.



Nu åker vi in i "Krugerparken" vid Punda Maria.

Punda Maria Gate.

Här i parken, under trädet ska vi bo.

Alla dessa välkomnande och nyfikna fåglar finns överallt. 




 

Stefan är inte bara vildmarksguide, han är även en fantastisk kock.



"FILMSNUTT"  

Om buschbabys kan du läsa mer om här.  



Tidigt nästa morron drog vi vidare.

Men inte söderut, vi åker fortfarande norrut, mot ekvartorn
och mot den nordligaste delarna av Krugerparken.

Äventyret fortsätter.
Varje morron vid femtiden vaknar naturen.
Det gör vi också - vi åker vidare.

Skillnaden från Makalalireservatet märks.
Då, för några dar sen, kändes dofterna, värmen och den stekande solen.
Nu, känns det tryggt och skönt med airkondition.

Afrikansk buffel  vid vattenhål.

Flera bufflar på väg till vattenhålet. Torkan och hettan är svår för alla djur.

Vackra djur. Härligt att kunna kolla in dom under så lång tid. 

Hammarfågel. 

Hammarfågel vid vattenhålskanten.

Jahaja, vad är det som händer långt där ute då?

Jominsan, ett gäng gamar har fest på resterna av ett kadaver.



... och även jakalerna  gör ett besök vid kadavret.

En jakal passerar strax framför oss.
Jisses va med vilda djur vi får se.

Baobab, (apbrödsträdet) heter detta magnifika träd. 

Den sydafrikanska ekorren är en släkting till vår korre...

... ser inte likadan ut som våra - jag gillar olika.

African Darter, (afrikansk ormhalsfågel) en av mina många idoler. 

Badsugen i hettan?

Det dräller av krokodiler mest överallt.
Att gå ner till en strand är absolut inte att rekommendera.

Papparapport - Massor av krokodiler.
"FILMSNUTT" 
   

Papparapport - Kliande elefant.
"FILMSNUTT" 
   

Flodhästar i mängd och en elefant.

Papparapport - Badande elefanter
"FILMSNUTT" 
   


Jocke fotar mej, jag fotar honom. Längst uppe i Krugerparken.

Papparapport.
"Treriksröset", längst uppe i Krugerparken.
"FILMSNUTT" 
   

Stefan o Jocke.

Vad står där?

... det här står det.

Stefan... hjälp mig..!
Visst var det nåt speciellt med barken å dessa träd?
Nåt unikt?

En vanlig syn - elefantpassage - bara att vänta, alla djur har företräde oavsett om om dom kommer från vänster eller från höger eller om dom vilar mitt på vägen.
Bara att vänta och ta de lugnt.




Strutsar är som många andra djur, inte så lätta att upptäcka.
Plötsligt fanns dom där, hade lika gärna kunnat missat dom.
Så är det att spana efter djur i natur - oavsett om det är
i Afrika eller hemma i Jämtland.

Rakt igenom Krugerparken går det en kraftledning.
Brytning av brunkol för att driva kraftverken syntes väl när vi åkte
norrut från Johannesburg upp de norra delarna av sydafrika.

Vindsnurrorna är till för att driva vattenpumpar
som möjliggör att vatten pumpas upp till en del vattenhål i Krugerparken. 

Nyfiken? Jo, det är så att jag inte har någon egen färg...!
Men vacker är jag.  
(Vill du förklara det du Stefan.) 

Flodhästar i polen?

Jomenvisst - där är dom.

Stora elefanter och stora giraffer.

Torkan i dessa trakter av sydafrika var jobbigt för alla djur.
Normalt skulle det vara regnperiod, men under mina fyra veckor när jag
 var där kände jag bara några enstaka regndroppar.
Jobbigt, både för människor och djur.

Papparapport - Massor av bufflar.
Håll ut, dom ses mot slutet av filmen.
"FILMSNUTT" 
 
  

Här i mitten av bilden ses en liten fågel på sin utkiksgren.
Jag vet inte vad det är för nån.
Vacker är den, när jag zoooomar in bilden.
Vilken lycka att få uppleva detta.



Så där ja..!

De första två dagarna i Krugerparken är till ända.
Tre uppdateringar till kommer det att bli.Orkar du följa med är du - VÄLKOMMEN
Uppdateringar kommer.



OBS!
Kolla gärna in tidigare inlägg genom att klicka dig mot
"äldre avsnitt" så kommer du till början av mitt äventyr.



...................................................................................





5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Nu har jag hälsat på i Krügerparken, tittat på elefanter som badar och alla möjliga sorters fåglar och nånting som simmar på led i en flod eller sjö och jag har besökt treriksröset och tänkt att ååå, sicken resa detta måtte ha varit! Vilket äventyr!
Att skriva om det och lägga ut bilder, måste bli som att komma ihåg och kanske ana dofterna. Och känslan. Kram på dig, Gunnar.

Elisabet. sa...

Ps. Och så har jag ju sett filmerna också, förstås. Ds.

gunnar i vaplan sa...

Elisabet. Jo det är många härliga minnen som dyker upp när jag håller på med bilderna.
Det där du ser som simmar i en lång rad är flodhästar som promenerar fram på flodbotten, om det är den bilden med elefanten på där uppe i hörnet.
Är det på en filmsnutt du ser det så är det krokodiler.

Bert Bodin sa...

Kul att läsa om dina upplevelser. Jag hoppas också få göra en liknande tripp någon gång.

Janice Michael sa...

Mitt namn är Michael Janice, jag bor från Lund, Sverige, (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
Jag är skild med en son och min sons namn är Felix han är 12 år gammal nu, jag hade en dålig upplevelse i mitt tidigare förhållande, det är en mycket lång historia men jag kommer att skära det kort för dig att förstå det ibland måste vi göra ett personligt beslut för att få det som tillhör dig.
Min fru skilde mig att gifta mig med en annan man som bor i samma stad. Jag bad om ursäkt för henne och jag bad henne att återvända till mig och till vår son, hon vägrar att komma tillbaka till mig. ,
För några dagar sedan läste jag en artikel om relation blogg postat av Maria Anderson från Sverige, hon delade en livsförhållande upplevelse på en blogg och hon skriver ut e-postadressen till Dr.OdeDuwa kärlek stava caster som kan återställa tillbaka brutet kärlek äktenskap och ta med Tillbaka ex kärlekspartner inom 3 dagar.
Jag trodde aldrig på magi, tills min son sa att jag skulle hellre ge det ett försök att få sin mamma hemma.
Jag skickar mailmeddelande till den postadress som finns på bloggen för att kontakta Dr.Odeuduwa Love Spell Caster. Jag förklarade för honom allt som hänt mellan mig och min ex fru.
Jag fick ett svarmeddelande att han kan hjälpa mig att ta tillbaka henne hem att älska och lita på mig som mer än någonsin, jag gav det ett försök och jag var glad att följa alla instruktioner från Dr.Odeuduwa Love Spell Caster. Bara några dagar efter att jag fick ett telefonsamtal från min ex fru Laura, ursäktade hon mig, Laura Creturned hemma, hon grät och ber om ursäkt till vår son Felix för att lämna honom så länge.
Det fungerar som magi verkligen för att det är så fantastiskt hur kärleks stavning fungerar så effektivt inom tre dagar stavningsbön.
Jag rekommenderade starkt någon som läser detta vittnesbörd som går igenom relationsproblemet att söka efter hjälp för att återställa sant kärlek och lita på kärleksförhållande. Oavsett hur länge din partner lämnade dig kan de fortfarande återvända till dig.
Det fungerar för mig och så många andra har sagt bra kommentarer om den här stora mannen Dr.ODUDUWA dr.oduduwaspellcaster@gmail.com