söndag 25 januari 2015

En söndag i januari 2015

En söndagsutflykt
I dag, söndagen den 25 januari 2015, gjorde jag en liten sväng med bilen.

Kameran var laddad - här är resultatet.
Jämtland är verkligen vackert i vinterskrud.

Första stoppet blev utsiktstornet uppe på frösöberget.


Missa inte ett besök i tornets fik, massor av nyttiga gosaker finns att köpa.

Liftar finns på båda sidor av berget.
Här är barn och familjebacken med utsikt mot fjällen.

Fint manchester-pistat i backen.

Där till höger bakom granarna kan tornet skymtas.

Gustavsbergsbacken mot Östersundshållet är inte jättelång men hyfsat brant.
Utsikten är inte fy skam.

Där efter åkte jag vidare med siktet mot fjällen på andra sidan Storsjön.

En isväg hade öppnats i lördags så det kändes som en härlig idé att testa.

Håll till höger, max 30 km/tim, 50 meter min avstånd mellan bilarna, stoppförbud.

Ganska fantastiskt att det plogas en väg över Storsjöns vatten.



På andra ställen går fortfarande bilfärjorna, men inom en vecka så blir det
säkert en plogad väg där också.
Färjorna behöver upp ur vattnet för service och genomgång.

Vägen hemmåt kantades av snötyngd vacker skog.

Åkte ner till Arvesund för att ta en bild på ångaren Thomée
där den står infrusen i väntan på bättre tider.

Oviksfjällen.

Åreskutan. 

Rödeberget, Alsensjön från Alsen.
 

4 kommentarer:

mossfolk sa...

Vilka oerhört vackra snötyngda granar!
Jag förstår att isen är riktigt hållbar om de öppnat väg över, men jag har stor respekt för isar och tycker ändå att det verkar lite läskigt...

Elisabet. sa...

Jag minns när isen plogades hemma och man kunde köra över sjön .., det var alltid spännande i början.

Underbara bilder, som alltid!

Biggan sa...

Åh tack för alla vackra bilder från mitt barn och ungdoms Jämtland! Jag hittade din blogg genom Elisabets blogg :-) Gustavsbergsbacke åkte vi i som barn innan liftarna fanns..lillsyrran spikade ravinen, jag fegade bredvid.
Och vintervägarna..vilka minnen när vi åkte bil över till "annersia" med öppen bildörr, syrran höggravid i baksätet på den lilla folkvagnen..fram till Gräftån och stugan kom vi välbehållna. Tack för att jag hittat hit! Si etter deck!

Inkan© sa...

Nu hittade jag igen dig "jamtpöjk"!!
(efter datorproblem) och oj vilka vackra bilder från mitt älskade landskap.
Du får mig att längta upp.