söndag 17 november 2013

Hembesök...!


Lördag den 16/11 kom Hilde från Norge och hälsade på.

Det var ett rekorderligt fruntimmer som höll mig vaken mest hela natten.
Dan efter nu på söndamorronen den 17 november gick jag runt i närområdet
för att kolla vad Hilde från Norge hade sysslat med.
Resutatet syns här nedan på bilderna.


När jag vaknade på söndamorronen var Hilde försvunnen.
Tittade ut med dimmiga ögon.
Vissa spår har hon tydligen lämnat efter sig och jag kan ju säga så mycke att jag vill inte träffa henne igen..!
Uppriktigt sagt så var hon väldigt våldsam, nyckfull och oberäknelig.


Se där, de va det vindskyddet nere vid bryggstugan.

Att knäcka e gammal björk var tydligen inga problem.

Tur för familjen Svan att abborrudden finns.
Där inne i viken är det bra lä från västanvinden när den drar på som värst.

Jahaja... där blev det stopp för den bilen.
Det var lite som ett "plockepinn" efter Kustvägen i Vaplan.

Hoppsan...!
Undrar vad min sommarhusgranne Rut o Göran har för otalt med mitt besök av Hilde från andra sidan kölen.
Nåväl - hon var ganska snäll ändå, det blev inga större skador på husen.




Här har det nästan lugnat.
Som värst var det upp till 22 meter/sek i vindbyarna.
Då är Alsensjön här i Vaplan i den ostliga sidan inte nådig att vara på..!

Grannen uppe i skogen har drabbats av att ett pyttelitet träd gav vika.
Tyvärr var det en bikupa ivägen - hoppas bisamhället överlever, dom kan vara väldigt tåliga.

Så här ser det säkert ut lite överallt runt om efter stormiga Hildas framfart.
Det här är strax ovanför min granne Katarina upp mot Västeräng.


Familjen Bäver fick hjälp av Hilde att fälla det vänstra trädet.

Det högra fixade dom själva och det är på väg att bli uppstyckat där under vattenytan.

7 kommentarer:

Elisabet. sa...

Det ser ut ungefär som när vi hade Simone på besök .., dom var kanske systrar ,-)

gunnar i vaplan sa...

.. halvsystrar kanske i så fall. Simone var väl från England och min kompis Hilde är norska :-)

mossfolk sa...

Nä, den där Hilde tycker jag nog visst och bestämt att du ska säga upp kontakten med.

Evas blogg sa...

Och tänk, här bakom berget någon mil från dig, här märkte vi ingenting av Hilde.

Bert Bodin sa...

Och här i det riktiga norr var det lugnt. Det är ofta problem söderut, verkar det som. Hur kan man bo där? ;-)

Unknown sa...

Det var värst, tur att vi inte sov i husvagnen hos farsgubben och Ruth!

Marlene (Fd Ensamma Mamman) sa...

Vädrets makter har makt kan man väl säga...