söndag 29 juli 2012

Besök av myskoxe...


Häftigt möte på skogsvägen...

Plötsligt står den där -  myskoxen...!
Ett urdjur som levde här i skandinavien för 30 - 40.000 år sedan.
Nu var den helt plötsligt livs levande några hundratals meter från där jag bor.
Ett häftigt möte som jag ganska säkert knappast kommer att få uppleva igen.

Detta hände fredagen den 27 juli 2012 vid halvåttatiden på kvällen.
Tidigare på dagen hade han varit hemma hos grannens trädgård och mumsat i sig blommor.



Bilderna har jag tagit och filmsnutten har min bror Bengt filmat.







4 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Mäktiga djur, myskoxar, men hade den inte kommit lite vilse?

Turtlan sa...

Helt otroligt! Detta måste vara väldigt unikt? Har aldrig hört talas om att de vandrar iväg så här. För mig är myskoxar något som finns långt uppe på fjället och är svåra att få se.

Men här fanns det tydligen ett undantag.

Undrar som Ruta Ett, hittade den hem igen?

Anonym sa...

Jag missade tyvärr myskoxen trots att vi bor i stugan i Värmon någon kilometer ifrån. Förra sommaren besökte vi hägnet med myskoxar i Tännas. Det var en otrolig upplevelse att se och få höra om dessa urtidsdjur.

gunnar i vaplan sa...

Ruta Ett, Turtlan och du i Värmon:
Jomenvisst har den vandrat lite vilse kan man tycka. Hoppas den hittar hem igen till nån som vill ta hand om honom.
Myskoxar bör nog inte hålla sig här nere i låglandet.
Jag tycker lite synd om honom.
Enligt tillförlitliga uppgifter så sågs han nu senast här uppe i skogen i måndags kväll, 30/7. Det innebär att han har gjort en paus i vandringen och stannat upp här i skogen här hemma ;-)