onsdag 2 maj 2012

Mina nya hyresgäster...

Gotlandshöns heter den här lantrasen.
Rasen är hör tyvärr till dom utrotningshotade fjäderfäraserna vilket innebär att jag ska föda
upp kycklingar för att på det sättet bidra till att rasen blir starkare och större.
Lördagen den 28 april åkte jag till Matfors, som ligger strax utanför Sundsvall,
för att hämta mina nya hyresgäster.
Efter några oroliga och skärrade dagar så har hönsen nu lugnat ner sig betydligt.
Nu känner dom igen mig och min röst och kommer fram till mig när jag pratar med dom.
6 ägg har hönorna redan förärat mig - härligt med färska frukostägg.
I dag var det dags att ta några bilder för att lägga upp här på min blogg.
Så här ser dom ut. Tjusiga, eller hur..?













6 kommentarer:

Jocke sa...

Supersygga! Lyxigt vara höna/tupp på Kusten. Fint också att läsa att de lugnat ner sig, innan sommaren är här matar du dem ur handen ska du se. Nu ska jag gå in och se om jag lyckas se dem i livekameran också.

Turtlan sa...

Stiliga men svårfotograferade. de står ju aldrig stilla ;-))

Närproducerat och bästa smak på de äggen tänker jag.
Mums tänker jag också!

Elisabet. sa...

Lyckans ost! Jag har sagt det förut och säger det igen .., att ha höns är nästan det roligaste som finns!

Mian sa...

Finingar!
Och vilken stilig äggkopp!

gunnar i vaplan sa...

Jocke:
Dom går in och lägger sig redan vid 18-19 tiden på kvällen.
Kolla vid 08-tiden på morronen, då släpper jag ut dom i hönsgården.

Turtlan:
Svårfotade är dom verkligen.
Deras rörelser är väldigt snabba och ryckiga.

Elisabet:
Några höns vid det gula huset i Halland skulle säkert vara helt perfekt.

Mian:
Supersnygga är dom.
Har några fina äggkoppar i min pyttelilla aggkoppssamling.
Den här med tuppen är en favorit.

Marianne Rindå sa...

Vad fina dom är och ägget såg väldigt gott ut.