tisdag 26 oktober 2010

En hägring..?

... nej det var ingen hägring - det var en häger!
Där borta vid båtbryggorna satt den - hägern!   (klicka på bilden)
Hmm, borde inte den nu vara lite längre söderut än 63:e breddgraden?
Insomad i bild  - den ser ut att gilla höstsolens svaga värme.
Jag smög längs stranden lite närmare,
kolla där mellan björken, där sitter den på bryggan...
Närmare än så kom jag inte - den flög ut över Alsensjön
rundade udden och drog vidare.
Bestämde mig för att köpa ett "telezoomobjektiv" till kameran!

Isen ligger i vassen och lurar - vintern är nära nu.


6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Å, jag tycker att hägrar är så läckra fåglar! Annorlunda.

gunnar i vaplan sa...

Ja, dom är läckra och annorlunda.
För många, många år sedan hade min vän Maria och jag en "reklambyrå" som hette "ARDEA".
Ardea är samlingsnamnet för fågeln "häger"...
Anledningen till företagsnamnet var att det var läckert och annorlunda :-)

Emma R sa...

Vilka härliga bilder! Konstaterar att löven fallit av även i Vaplan. /Emma R

Ruta Ett sa...

Det kanske är en "vinter"häger =)

Inkan© sa...

Vi har hägrar som lever året om vid både Långsjön och Lötsjön. Det känns som att besöka en saga när man vandrar runt sjöarna och ser dessa fåglar som kan stå stilla och bara betrakta.

Hägern är en vägvisare och en mytisk fågel- som finns med bland många indianska myter. Den föddes i regnet -säger man och den dyker upp när man behöver hjälp att hitta rätt väg.

Jag ser den absolut inte som "läcker" -det låter som om den går att äta... huvvaligen!

För mig är hägern både vacker och unik- en personlighet utöver det vanliga fågelutseendet.

Anonym sa...

Jag håller med, hägern är härlig att se.
Och under mina sommarseglingar i Bohuslän har jag tyckt mig märka att de ökat i antal där. Men det är väldigt ovetenskapligt, bara en känsla egentligen.
Gissar att isen snart lägger sig, här nere på kusten är det 9 grader varmt just nu.
PV